Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden Woodsale
1. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
Alle offertes van, bestellingen bij, overeenkomsten met en leveringen en/of plaatsingen door Woodsale – Wulffaert bv,
met maatschappelijke zetel te 9900 Eeklo, Nijverheidskaai 7, ingeschreven in het RPR Gent met KBO-nr. 0466.154.086 (info@woodsale.be – 09 377 32 26 –
www.woodsale.be), hierna genoemd "Woodsale – Wulffaert bv", worden t.a.v. de wederpartij, hierna genoemd "de klant", uitsluitend beheerst door deze algemene voorwaarden.
Een afwijking van één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden heeft geen invloed op de andere bepalingen, die onverkort van toepassing blijven.
Een afwijking van deze algemene voorwaarden geldt slechts voor één bestelling/opdracht.
Deze algemene voorwaarden primeren op de eventuele algemene voorwaarden van de klant.
De niet-tegenstelbaarheid en/of nietigheid van één of meerdere (delen van) bepalingen van deze algemene voorwaarden heeft geen enkel gevolg voor de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige (delen van) bepalingen. Elke bepaling die geen uitwerking zou hebben, wordt vervangen door een geldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij de vermoedelijke wil van de partijen.
2. Offerte, overeenkomst en prijzen
De offertes van Woodsale zijn geldig gedurende 30 kalenderdagen vanaf de datum vermeld op de offerte.
De klant verstrekt, zowel bij aanvang van de overeenkomst als tijdens de duur ervan, stipt alle informatie die vereist is voor de optimale uitvoering van de overeenkomst, De door Woodsale opgegeven prijs wordt gebaseerd op de door de klant verstrekte gegevens en is aldus slechts een inschatting op basis van de voorhanden zijnde gegevens of op basis van vermoedelijke hoeveelheden.
Alle bestellingen/opdrachten worden aangenomen onder voorbehoud van voldoende stock en fabricatiemogelijkheden bij de leveranciers van Woodsale.
Alle leveringen van werken en/of producten die niet expliciet werden voorzien in de offerte en/of overeenkomst, worden geacht meerwerken en/of bijbestellingen te zijn op vraag van de klant en worden als dusdanig aangerekend aan de klant. Behoudens indien de klant binnen de 72 uur na de uitvoering en/of levering schriftelijk protest uit, worden werken en/of producten die niet in de overeenkomst worden vermeld, onweerlegbaar geacht meerwerken en/of bijbestellingen te zijn.
Kortingen gelden slechts voor één bestelling/opdracht.
Alle prijzen zijn in euro uitgedrukt, zonder verzendingskosten.
Alle huidige en toekomstige belastingen en andere kosten, heffingen en/of lasten, van welke aard ook, bijvoorbeeld btw, zijn ten laste van de klant.
Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden Woodsale niet.
Tevens mag Woodsale een voorschot van 30 % op de totaalprijs van elke bestelling/opdracht vragen.
Vooraleer dit voorschot is betaald kan de klant geen aanspraak maken op leveringen door of prestaties van Woodsale.
De klant kan geen rechten putten uit door Woodsale gebruikte afbeeldingen; deze worden slechts bijgevoegd ter illustratie.
De overeengekomen prijs omvat enkel de waarde van de goederen, met uitsluiting van transport, plaatsing, technische ondersteuning en eventuele andere kosten. Verzendkosten zijn enkel geldig voor de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en de regio Zeeuws-Vlaanderen. Naar andere provincies, regio's of landen kan enkel tegen vooraf schriftelijk gecommuniceerde meerprijs geleverd worden.
3. Levering, uitvoering en termijnen
Opgegeven data en leveringstermijnen worden enkel ten titel van inlichting gegeven en de overschrijding ervan kan in geen geval aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst of schadeloosstelling lastens Woodsale, noch geven zij de klant het recht om zijn betalingsverplichtingen op te schorten. Woodsale spant zich evenwel in om de opgegeven data en leveringstermijnen te respecteren. Indien Woodsale niet voldaan heeft aan haar verplichting om de goederen op het met de consument overeengekomen tijdstip te leveren, verzoekt de consument hem, per aangetekend schrijven, de levering te verrichten binnen een aanvullende termijn van minstens 30 dagen, tenzij een langere termijn gezien de omstandigheden passend is.
Alle leveringen worden geacht te gebeuren in de magazijnen van Woodsale en het risico van de zaak gaat over op het moment dat de goederen de magazijnen van Woodsale verlaten.
Woodsale mag gedeeltelijke leveringen verrichten en/of haar levering en prestaties in diverse schijven aanrekenen. De klant is gehouden deze gedeeltelijke leveringen te aanvaarden en te betalen alvorens Woodsale tot een bijkomende levering of prestatie dient over te gaan.
Indien door overmacht en/of vreemde oorzaak, al dan niet voorzienbaar op datum van het afsluiten van de overeenkomst, de uitvoering van de verbintenis van Woodsale onmogelijk wordt dan wel aanzienlijk verzwaard wordt, kan Woodsale onder geen enkel beding tot uitvoering gehouden worden noch
aansprakelijk gesteld worden. Ingeval van overmacht en/of vreemde oorzaak hebben partijen het recht om een einde te maken aan de overeenkomst, zonder tot schadevergoeding gehouden te kunnen zijn.
Overmacht heeft alleen gevolgen voor de toekomst. Aan Woodsale betaalde of door Woodsale aangerekende voorschotten worden geacht definitief verworven te zijn als forfait voor de uitvoering en/of levering tot dan, onverminderd het recht van Woodsale het meer geleverde en/of uitgevoerde aan te rekenen indien dit hoger zou zijn. Onder overmacht en/of vreemde oorzaak wordt bijvoorbeeld (niet-
limitatief) verstaan: staking, lock-out, oproer, terreur, epidemie, ziekte, brand, overstroming, overheidsmaatregelen in het algemeen, te late levering door de leverancier, staking bij de leverancier, faillissement van de leverancier, tekort aan arbeidskrachten, tekort aan brandstof, vernieling van machines,
weersomstandigheden, enz. De leveringen gebeuren met trekker-oplegger combinatie voorzien van kooiaap. De losplaats moet dan ook goed bereikbaar zijn met grote vrachtwagens en de materialen worden direct naast de vrachtwagen afgeleverd. Wanneer geen leverbon kan ondertekend worden ligt de verantwoordelijkheid voor verdwijning van de materialen bij de klant. De leveringstermijn van onze producten bedraagt 30 dagen, na ontvangst van de betaling. (de Ondernemer zal zich in de dagelijkse praktijk inspannen om binnen de 5 tot 15 werkdagen te leveren).
In geval van verzending waarbij een fout leveringsadres werd doorgegeven kan de ondernemer niet verantwoordelijk worden gesteld voor het niet uitvoeren van de levering. Na communicatie met de klant kan de bestelling dan opnieuw geleverd worden met volgende voorwaarden:
• Klant dient de extra kosten gemaakt door de retourzending en nieuwe zending te betalen.
4. Aansprakelijkheid van Woodsale
Woodsale kan op geen enkele wijze worden aangesproken voor schade of gevolgschade in hoofde van de klant indien dit een gevolg is van of mede veroorzaakt wordt door de klant zelf, zoals (niet limitatief):
onjuiste of onvolledige informatie, vertraging ingevolge handelen of nalaten van de klant, miskenning van de schadebeperkingsplicht, het zelf (laten) uitvoeren van werken aan het geleverde en/of geplaatste, een structureel gebrek, de ouderdom en/of een gebrek aan onderhoud van het goed waarop of waarin de
goederen dienen te worden geïnstalleerd, enz. De klant is gehouden Woodsale te vergoeden voor de schade die deze als gevolg van de toestand van het goed zou lijden en haar te vrijwaren t.a.v. derden.
De klant verbindt er zich toe schade aan derden die gebeurlijk tijdens de uitvoering van de overeenkomst zou ontstaan, te laten verzekeren en hierbij een afstand van verhaal te voorzien ten voordele van Woodsale.
De klant kan Woodsale niet aanspreken tot enige vrijwaring voor eventuele vorderingen van derden tot betaling van schadevergoedingen.
Op straffe van verval van recht moet elk bezwaar in verband met schade door de klant schriftelijk en gedetailleerd aan Woodsale ter kennis worden gebracht binnen de 5 kalenderdagen na ontdekking ervan.
De schadevergoeding waartoe Woodsale eventueel gehouden zou zijn op grond van deze overeenkomst, is beperkt tot rechtstreekse en voorzienbare schade en hoe dan ook begrensd tot hetgeen door de klant aan Woodsale verschuldigd is uit hoofde van de reeds door Woodsale uitgevoerde verbintenissen.
De klant kan zich niet beroepen op enig retentierecht of pandrecht ten aanzien van Woodsale.
5. Eigendomsoverdracht, risico en aansprakelijkheid van de klant
Alle goederen en werken blijven eigendom van Woodsale tot aan de integrale betaling van de facturen in hoofdsom en aankleven. Dit geldt evenzeer indien de goederen of werken van Woodsale slechts een onderdeel (bijzaak) uitmaken van een groter geheel (hoofdzaak) waarvan de eigendom of gedeelten hiervan niet aan Woodsale zou toebehoren.
Het risico gaat evenwel over op de klant vanaf de levering van de goederen. Zodra Woodsale een (gedeelte) van een werk heeft uitgevoerd of (een gedeelte van) de goederen heeft geleverd, is de klant verantwoordelijk voor alle schade die aan de geplaatste/geleverde goederen wordt aangebracht.
De klant is t.a.v. Woodsale aansprakelijk voor elk schade verwekkend feit dat zich voordoet op de werf aan de goederen, haar aangestelden of haar onderaannemers en hun materialen en benodigdheden, zowel
ingevolge eigen fout (zelfs de lichtste) als voor deze personen voor wie hij instaat of voor deze van derden die hij op de plaats van de werken heeft toegelaten of duldt. De klant zal Woodsale integraal vrijwaren voor aanspraken van derden.
6. Aanvaarding van de werken, gebreken, garantie
De klant dient de goederen onmiddellijk na ontvangst en/of plaatsing ervan na te kijken op eventuele zichtbare gebreken en op conformiteit met de gedane bestelling. Zichtbare gebreken alsook niet-conforme leveringen dienen uiterlijk binnen de 5 kalenderdagen schriftelijk aan Woodsale ter kennis gebracht te
worden, waarbij de klant de gebreken op gedetailleerde wijze dient te omschrijven, bij gebreke waaraan ze onherroepelijk worden aanvaard respectievelijk als conform met de bestelling worden beschouwd. Een eventuele vordering op grond van zichtbare gebreken dient, op straffe van verval, binnen de 3 maanden
na de levering of oplevering te worden ingesteld.
De klant heeft, op straffe van verval, 2 maanden na de ontdekking ervan de tijd om een verborgen gebrek schriftelijk aan Woodsale te melden, waarbij de klant de gebreken op gedetailleerde wijze dient te omschrijven, en moet deze een eventuele rechtsvordering wegens verborgen gebreken instellen binnen 1 jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek heeft vastgesteld en uiterlijk binnen de 2 jaar na het ontstaan van de overeenkomst.
De klant kan slechts genieten van de fabrieksgarantie op de goederen, na voorlegging van een geldige factuur en/of garantiekaart.
Onverminderd de andere onderdelen van dit artikel, kan Woodsale na levering en/of plaatsing enkel nog worden aangesproken voor de waarborgen waartoe zij door dwingende wetsbepalingen is gehouden.
Elk gebruik of verbruik van een levering, zelfs gedeeltelijk, houdt de aanvaarding in van de gehele partij.
Houtproducten kunnen natuurlijke eigenschappen vertonen; het kan bijvoorbeeld krimpen en uitzetten, barsten en krommingen vertonen. Dit soort product variaties die als 'niet-conform' kunnen worden beschouwd door de klant geven om die reden geen aanleiding tot garantie.
7. Betalingen
De (facturen voor) goederen en/of plaatsing dienen te worden betaald op de maatschappelijke zetel van Woodsale binnen de 30 kalenderdagen na de factuurdatum, tenzij anders vermeld.
Indien de klant niet akkoord gaat met een factuur, dient hij deze op straffe van verval van recht binnen de 15 kalenderdagen na de factuurdatum schriftelijk en gemotiveerd te protesteren. De datum op de factuur wordt vermoed de datum van verzending te zijn. Betaling van de factuur zonder protest levert steeds een voldoende bewijs op van de geleverde werken en/of goederen en houdt een onvoorwaardelijke aanvaarding van de geleverde werken en/of goederen in.
Laattijdige betalingen brengen vanaf hun vervaldag, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, intresten op gelijk aan 8 % per jaar. Tevens is de klant in geval van laattijdige betaling een forfaitaire schadevergoeding van 10 % op de overeengekomen prijs verschuldigd met een minimum van 250,00 EUR;
dit schadebeding dekt niet de kosten verbonden aan de invordering zelf. Indien de klant een consument is, heeft deze recht op dezelfde schadevergoeding en intrest als voorzien in het voordeel van Woodsale bij wanprestatie van deze laatste.
Van zodra en zolang alle aan Woodsale verschuldigde bedragen – van welke aard en op grond van welke oorzaak ook, zelfs al zouden deze deel uitmaken van een andere overeenkomst – niet tijdig en volledig
(hoofdsom, intresten, schadebeding en eventuele gerechtskosten) werden betaald door de klant:
1° heeft Woodsale het recht om zonder voorafgaande kennisgeving, alle overige prestaties en leveringen t.a.v. de klant op te schorten. Woodsale is niet aansprakelijk voor schade die zou voortvloeien uit de schorsing van haar werkzaamheden;
2° vindt van rechtswege schuldvergelijking plaats tussen vaststaande en opeisbare bedragen die partijen verschuldigd zouden zijn aan elkaar, en dit ten belope van het kleinste bedrag. Schuldvergelijking door de klant is evenwel uitgesloten, tenzij de klant een consument is.
In geen geval mag de klant zich beroepen op verliezen, schade of eventuele vertragingen om de betalingen die hij aan Woodsale verschuldigd is geheel of ten dele op te schorten.
8. Beëindiging
De klant die de overeenkomst eenzijdig verbreekt is bovenop de vergoeding voor eventueel reeds geleverde prestaties en gemaakte kosten, een forfaitaire verbrekingsvergoeding verschuldigd van 30 % van de prijs van de bestelling, levering en/of plaatsing of, indien er reeds gedeeltelijke leveringen zijn gebeurd, op het saldo ervan dat nog niet werd uitgevoerd, dit alles met een minimum van 500,00 EUR.
Eenzelfde regeling geldt, indien de overeenkomst dient te worden ontbonden lastens de klant. Ontbinding vindt op kennisgeving plaats, indien een ernstige wanprestatie niet door correcte uitvoering wordt gevolgd binnen de 15 kalenderdagen na ingebrekestelling. Indien de klant een consument is, heeft deze bij ontbinding lastens Woodsale recht op dezelfde vergoeding, onverminderd zijn verplichting de reeds geleverde prestaties en gemaakte kosten te voldoen.
9. Herroepingsrecht van de consument
De bepalingen van dit artikel gelden enkel voor de klant die in zijn hoedanigheid van consument een overeenkomst afsluit zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Woodsale en de klant.
De klant heeft het recht, behoudens in de bij wet voorziene uitzonderingsgevallen, de overeenkomst te herroepen binnen de 14 kalenderdagen te rekenen vanaf het afsluiten van de overeenkomst, zonder opgave van motief en zonder betaling van een boete. Indien de termijn op een zaterdag, zondag of feestdag verstrijkt, wordt deze verlengd tot de daaropvolgende werkdag.
De klant kan het herroepingsrecht uitoefenen door Woodsale schriftelijk op de hoogte te stellen van zijn beslissing om de overeenkomst te herroepen. De klant dient deze verklaring toe te sturen naar de exploitatiezetel van Woodsale en kan hiervoor gebruik maken van het modelformulier voor herroeping, dat door Woodsale samen met deze algemene voorwaarden aan de klant werd overgemaakt. Gebruik van dit model is niet verplicht.
Het teruggaverecht is niet langer van toepassing na enige vorm van beschadiging van de bestelde goederen.
De klant draagt de kosten van het terugzenden van de goederen in geval van herroeping, ook de initiële kosten van verzending blijven ten laste van de klant.
Indien de klant uitdrukkelijk heeft verzocht om met de uitvoering van de werken te beginnen tijdens de herroepingstermijn, draagt de klant de kosten voor de werken die tijdens de herroepingstermijn zijn uitgevoerd.
Uitsluiting herroepingsrecht
In volgende gevallen kan een artikel nooit worden geannuleerd:
• Het artikel is geen standaardartikel maar werd speciaal gemaakt of aangepast voor u
• Het artikel werd beschadigd
• Het artikel is niet meer volledig
• Het artikel werd door u reeds gebruikt
• Hout leeft, het kan krimpen en uitzetten en krommingen vertonen.
Deze eigenschappen zijn eigen aan 'hout' en zijn geen reden tot terugname
10. Kenmerken hout
Voor natuurlijke eigenschappen van hout geldt dat wij geen reclamaties kunnen uitvoeren.
Werking van hout en scheuren
Hout is zoals eerder aangeven een natuurproduct en werkt. Dit is over het algemeen wel bekend. Afhangend van de houtdensiteit zal het hout op constante basis krimpen en vergroten. Dit kan het ontstaan van speleten veroorzaken. Dit fenomeen stelt de eigenschappen van hout niet ter discussie.
Knopen
U zal knopen terugvinden in alle houtsoorten. Het is een natuurlijk aspect van hout die de stevigheid en duurzaamheid niet beïnvloedt.
Impregneermiddel
Naaldhout dat onder hoge druk geïmpregneerd is bevat soms groene of witte sporen (zoutvorming) van impregneermiddel. Deze groene vlekken op het hout worden vaak verward met schimmel. Dit impregneermiddel kunt u eventueel iets afvegen met een harde bezem. Eveneens door weersinvloeden en UV-straling zullen de groene vlekken vanzelf in het hout trekken en dus verdwijnen. Geïmpregneerd hout wordt na verloop van tijd blanker en zal langzaam vergrijzen.
Hars
Hars kan de neiging hebben om naar de oppervlakte te komen, dit kan makkelijk worden verwijderd door te schrapen met het correcte werktuig of oplosmiddel.
Schimmel
Schimmel kan zich plaatsen op de oppervlakte van het hout, deze hebben echter geen effect op de sterkte van het hout en kunnen met water verwijdert worden.
11. TRANSPORT
Wat doe ik bij beschadiging door transport?
Naast afwijkingen door houteigen eigenschappen, is het ook mogelijk dat er tijdens het transport schade aan de materialen wordt toegebracht.
Indien dit het geval is bij uw bestelling vragen wij steeds om contact op te nemen met ons, foto's door te sturen. Zo kan de klant aantonen dat de beschadiging effectief werd veroorzaakt tijdens het transporteren van de materialen.
Ondanks het feit dat het bijzonder spijtig is dat er zich beschadiging kan voordoen tijdens het transport, rekenen we dit onder de aangewezen 5 à 10% extra om verzaagd verlies, uitval en dus ook lichte transportschade op te vangen. De reden hiervoor schuilt zich in het feit dat dit helaas nooit 100% uit te sluiten valt. Planken die plaatselijk beschadigd zijn door in- en uitladen of contact met de lepels van de heftruck of kooiaap, rekenen wij enkel mee met de effectieve lengte waar er sporen van beschadiging te zien zijn. Delen die niet aangetast zijn door de beschadiging kunnen namelijk zonder probleem in wildverband verwerkt worden.
Wanneer blijkt dat de transportschade groter is dan 5 à 10%, wordt in onderling overleg een oplossing besproken.
12. Derden
Woodsale kan u als leverancier in contact brengen met aannemers die voor u de plaatsing verzorgen. Aangezien Woodsale enkel verantwoordelijk is voor de levering en het materiaal zijn wij niet aansprakelijk en verantwoordelijk voor de plaatsing. Het u in contact brengen met aannemers betekent geen hoofdelijke aansprakelijk voor Woodsale.
13. Bewijs
a) 'Schriftelijk' in de zin van huidige voorwaarden stemt overeen met de definitie voorzien in artikel 8.1, 1°
BW.
b) Het niet-reageren binnen de 5 kalenderdagen op een door Woodsale verstuurd geschrift dan wel op andere communicatie, wordt geacht een omstandig stilzwijgen uit te maken, wat de definitieve aanvaarding van de klant met betrekking tot de inhoud van dit bericht tot gevolg heeft.
14. Persoonsgegevens
Woodsale verwerkt de persoonsgegevens van de klant. Voor meer informatie omtrent de verwerking van deze gegevens verwijst Woodsale naar haar privacy-policy, die te vinden is op haar website.
15. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
De overeenkomst tussen de klant en Woodsale wordt beheerst door het Belgische recht.
De verbintenissen in deze overeenkomst worden geacht te zijn ontstaan op de maatschappelijke zetel van Woodsale.
Elk geschil tussen de klant en Woodsale behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van de plaats van de maatschappelijke zetel van Woodsale.